Kruizinga ondersteunt een duurzamere maritieme industrie

De afgelopen 18 jaar hebben groepen studenten van de Technische Universiteit Delft (Nederland) de maritieme industrie gerevolutioneerd. Samen hebben ze gewerkt aan verschillende innovaties voor een duurzamere maritieme industrie. Vandaag willen ze het potentieel van waterstofboten blijven demonstreren door voor het eerst met een waterstofboot de Noordzee over te steken!

Gepubliceerd op 3 april 2024 Laatst gewijzigd 9 april 2024

Hydro Motion: Team en missie

Sinds 2006 is er elk schooljaar een team van de Technische Universiteit Delft dat werkt aan het innoveren van de maritieme industrie. Elk jaar wordt er een nieuw team van toegewijde studenten gevormd en elk jaar wordt er een nieuw innovatief project opgezet. In 2020 ging het roer om. Sindsdien richten de teams zich op het onderzoeken en demonstreren van het potentieel dat waterstof als energiebron heeft. In de afgelopen jaren hebben de teams een hoop bereikt!


  • 2021: Het team bouwde 's werelds eerste vliegende waterstofboot
  • 2023: Winnaar in de open zee klasse van de Monaco Energy Boat Challenge


Dit jaar bouwt het TU Delft Hydro Motion team de eerst waterstofboot die de Noordzee kan oversteken en golven van tot wel een meter hoog kan trotseren. Deze zomer zal het team de boot van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk varen.

Bedrijven en overheden aanmoedigen

"Onze ambitie is om bedrijven en overheden wereldwijd aan te moedigen wetgeving aan te passen en de ontwikkeling van waterstof aangedreven vaartuigen en bijbehorende infrastructuur te bevorderen."

Servaas van Dooren, Hull design

Efficiënter werken met zwenkwielen

In de eerdere projecten waren de boten een stuk kleiner, gezien het ging om de snelheid en wendbaarheid van de boot. Dit jaar gaat het om uithoudingsvermogen, kracht en bestendigheid. Daarom is de boot dit jaar ook twee keer zo groot


Vanwege het volume van de boot, werkt het TU Delft Hydro Motion team met twee mallen voor de romp van de boot. Deze mallen wegen meer dan duizend kilo en moeten tijdens de productie wendbaar zijn, gezien de mallen door de productiehal worden gereden. Daarom nam het team contact met ons op, op zoek naar de juiste zwenkwielen die deze zware lading kon dragen. 


Bekijk alle wielen

Zwenkwielen met rem of zonder?

In overleg zijn we tot de beste zwenkwielen gekomen voor de mallen van de romp: 8 zwenkwielen met rem (ø 160 mm) en 4 zwenkwielen zonder rem (ø 160 mm). 


Het voordeel van deze zwenkwielen voor het Hydro Motion team:


  • Elastische rubberband
  • Thermisch verzinkt
  • 300 kg laadvermogen
  • Klimaatbestendig (-20 / +60°C)
  • Geluidarm
  • Trilling dempend
  • Geschikt voor vrijwel elke ondergrond
  • Bestand tegen zwakke chemicaliën 


Nieuw
Wiel Zwenkwiel Ø 160 mm
(5)
€ 39,95
14 mei bezorgd
Nieuw
Wiel Zwenkwiel met rem Ø 160 mm
(5)
€ 49,45
1 mei bezorgd

Alles op rolletjes

Tijdens ons bezoek aan de loods werd het duidelijk hoe een klein onderdeel toch een groot verschil kan maken. Carolina Silverstre, Chief Hull & Body, vertelde over vorige jaren, waarin wielen onder lichtere mallen braken, verzakten en vlak werden. Dit jaar was dit niet het geval geweest! De zwenkwielen hebben onderhand hun taak volbracht; de dag na ons bezoek werden deze onder de mallen vandaan gehaald zodat ze de mallen konden voorbereid op het volgende stadium van het productieproces. 


Het Hydro Motion Team werkt aan een prachtig project en we kijken uit naar de overtocht van Nederland naar Engeland in juli


Meer weten over het project en hun voortgang? Bezoek dan de website of socialmediakanalen van het team! 


TU Delft Hydro Motion Team website

Hulp nodig bij het uitzoeken?


Doorloop de stappen in onze wielen keuzehulp en kies de juiste wielen bij uw toepassing!


Naar de keuzehulp

Dit vindt u misschien ook interessant