Voorraadbeheer optimaliseren doet u zo!

Bij Kruizinga weten we als geen ander hoe u om moet gaan met voorraad en de opslag ervan. Met 40.000 m2 opslag is voorraadbeheer namelijk zeer belangrijk om kosten te drukken en klanten snel en efficiënt te kunnen bedienen. Wat is voorraadbeheer en hoe kunt u uw voorraadbeheer optimaliseren? Deze onderwerpen nemen we in deze blog met u door. Daarnaast geven we u ook inzicht in hoe wij onze voorraad beheren, onze ervaring delen we namelijk graag met anderen.

Gepubliceerd op 15 augustus 2023 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Hoe meer producten in een magazijn, des te lastiger het wordt om hier zicht op te hebben. Bij Kruizinga, gevestigd in Wapenveld, hebben we maar liefst 40.000 m2 gewijd aan onze voorraad opslag- en transportmiddelen als gaascontainers, rolcontainers en kunststof bakken. Hoe wij onze voorraad beheren, ons voorraadbeheer optimaliseren en wat wij hiervan hebben geleerd, hebben we in deze blog voor u samengevat.


Wat is voorraadbeheer?

Voorraadbeheer wordt gedefinieerd als ‘het beheren van de inkomende en uitgaande voorraad van de eigen onderneming of dat van een klant’. Planning speelt bij voorraadbeheer een grote rol, daarom wordt er vaak een voorraadbeheersysteem ingezet om de planning bij te houden en aan te passen op basis van verzamelde data. Door de verschillende inkomende en uitgaande voorraad, kan het lastig zijn om hier een balans in te vinden. Dit kan een invloed hebben op de klanttevredenheid en voorraadkosten. Juist daarom is effectief voorraadbeheer en de optimalisatie ervan belangrijk. 

 


Voorraadbeheer voorbeeld van Kruizinga

Merijn Niemijer, hoofd voorraadbeheer, houdt zich o.a. bezig met het beheren van onze voorraad. ‘Nadat goederen zijn ingekocht en binnenkomen, worden ze gecontroleerd, gestickerd en op een locatie geboekt. Vanaf dat moment kunnen de goederen ge-orderpickt, en dus verkocht, worden.’, aldus Merijn. Hij stelt dat het voorraadproces iets is wat men niet moet onderschatten.

 

Zo vertelt hij:Er komt steeds meer binnen en er gaat steeds meer voorraad uit. Door drukte, misplaatsing, vergetelheid en andere menselijke fouten klopt regelmatig de voorraad niet meer. Wanneer ik een seintje krijg van een orderpicker dat de hoeveelheid niet klopt, dan moet er direct geschakeld worden om te kijken of het product er écht niet meer is of dat het ergens anders in het magazijn staat. Tevens moet er continu worden gecontroleerd op schade en opslagtijd. Wanneer een product voor een langere periode in ons magazijn staat, kan het product niet meer worden verkocht als ‘nieuw’. Het wordt dan verkocht als ‘gebruikt’. Door dit goed in beeld te krijgen, kunnen afdelingen zoals inkoop en ontvangst bijvoorbeeld aanpassingen maken in de planning om onnodige kosten te voorkomen.’

 

Bij Kruizinga wordt jaarlijks de hele voorraad geteld. Hardlopende producten worden zelfs twee à drie keer per jaar geteld. Op deze manier wordt er goed in de gaten gehouden hoeveel producten en onderdelen er in het magazijn aanwezig zijn. 

 

Dankzij een effectief voorraadbeheer kunnen we onder andere: 

  • - ervoor zorgen dat er voldoende voorraad is, zodat producten snel geleverd kunnen worden.
  • - ruimtekosten besparen door het inzicht in de voorraad die nodig is van een product zonder te veel in te kopen.
  • - rente- en risicokosten besparen, gezien er niet wordt geïnvesteerd in onnodige voorraad die kan verouderen. 
  • - dode voorraad, overvloed en tekorten voorkomen. 

 


Het verschil tussen technische voorraad en economische voorraad

Wanneer u uw voorraadbeheer wilt optimaliseren is het goed om te weten waar uw voorraad uit bestaat en wat de huidige situatie in uw magazijn is. De voorraad bestaat namelijk uit een technische voorraad én een economische voorraad. Deze wilt u beide in kaart brengen, om zo een goed beeld te krijgen van de huidige situatie, kansen, quick-wins en verbeteringspunten

 

Wat is technische voorraad?

De technische voorraad bestaat uit de voorraad die u op dit moment in uw magazijn heeft liggen. Hier vallen ook alle voorverkopen onder; producten die al zijn verkocht, maar nog niet zijn verstuurd/opgehaald. De technische voorraad berekenen doet u door alle producten die op het moment van berekening fysiek aanwezig zijn op te tellen. 

 

Wat is economische voorraad?

De economische voorraad bestaat uit alle producten waarover u prijsrisico loopt. Dit zijn producten die nog niet zijn verkocht maar waar u wel in heeft geïnvesteerd. De economische voorraad berekenen doet u door de voorverkopen in mindering te brengen op de technische voorraad en hier de voorinkopen bij op te tellen. Voorinkopen zijn producten die u heeft betaald, maar nog niet heeft ontvangen. 

 


3 tips om voorraadbeheer te optimaliseren

Met effectief voorraadbeheer kunt u onnodige kosten voorkomen, klanttevredenheid op het gebied van levertijd verbeteren en een beter zicht krijgen en houden op uw voorraad. Met deze drie tips kunt u uw voorraadbeheer eenvoudig optimaliseren. 

 

1. Automatiseer en optimaliseer uw opslag en assortiment

Wanneer u start met een bedrijf kan het zijn dat de voorraad nog beperkt is. Door vanaf het begin uw voorraadbeheer bij te houden en te automatiseren, kunt u dankzij de verzamelde data gemakkelijker betrouwbaardere voorspellingen doen. Combineer dit met een magazijninrichting die het voorraadbeheer overzichtelijk, logisch en makkelijk bij te houden maakt. Gebruik daarnaast de data om hiermee uw assortiment te optimaliseren. Welke productgroepen verkopen goed en welke juist niet? Door dit in de gaten te houden kunt u bepaalde producten en productgroepen uitbreiden, afbouwen of aanpassen. 

2. Vind een balans in de voorraad

Houd de verkoop op een lange termijn in de gaten en gebruik deze data om gerichter in te kopen. Door hier gelijk mee te beginnen en dit goed bij te houden, kunt u de balans tussen het inkoopvolume en verkoopvolume verbeteren. Hierdoor voorkomt u onnodige ruimte- en risicokosten, zonder voorraadtekorten te riskeren. 

3. Analyseer data voor trends, koopgedrag en omzetsnelheid

Effectief voorraadbeheer is een goudmijn aan data waar u allerlei informatie uit kunt halen. Zo kunt u de omzetsnelheid van producten berekenen door de inkoopwaarde van uw omzet te delen door de gemiddelde waarde van uw voorraad. Het koopgedrag van klanten kunt u identificeren door te kijken naar de aankopen die in bepaalde periodes worden gedaan. Ook (seizoensgebonden) trends kunt u uit de data herleiden, waarmee u forecasts kunt maken voor het volgende kwartaal of jaar. Speel hiermee slim in op acties en bespaar kosten door in bulk in te kopen, zonder een groot risico te lopen op dode voorraad. 


Uw voorraadbeheer optimaliseren met een kloppende magazijninrichting?

Met 60 jaar ervaring bieden wij u een uitgebreid assortiment waarmee u uw magazijn kunt inrichten, zodat u het beste uit uw voorraadbeheer en ruimte kunt halen. Gebruik de tips en informatie op onze magazijninrichtingpagina en kijk hoe u uw voorraadbeheer nóg beter kunt maken. Heeft u vragen of ontvangt u graag vrijblijvend advies over de magazijninrichtingsopties voor uw bedrijf? Neem tijdens werkdagen telefonisch contact met ons op via 088 533 15 55 of stuur een e-mail naar sales@kruizinga.nl

 


Dit vindt u misschien ook interessant