Van ontvangstproces tot verkoopproces

Om een bedrijf goed te kunnen runnen zijn er meerdere processen nodig. In dit blog gaan we in op de processen, van verkoop tot ontvangst. Dit doen we aan de hand van de processen bij Kruizinga. Omdat wij daar het meeste verstand van hebben. Vertaal de processen naar uw bedrijf voor de beste uitkomst.

Gepubliceerd op 18 februari 2021 Laatst gewijzigd 7 maart 2024

Een bedrijf heeft veel verschillende processen. Van inkoopprocessen tot verkoopprocessen. Als totaalleverancier in opslag- en transportmodellen weten wij daar alles van. Om meer dan 45.000 m2 aan voorraad op peil te houden en het juiste assortiment te voeren moeten processen zo efficiënt en duidelijk mogelijk verlopen.


 Van verkoop tot ontvangst.jpg

 


Het ontvangst proces

Nadat opslag- en transportmiddelen zijn ingekocht, arriveren deze bij Kruizinga te Wapenveld. We hebben meer dan 45.000 m2 aan binnen en buitenterrein waar we de binnenkomende goederen opslaan. Hoe verloopt het proces van de binnenkomende goederen? 

 

1. Type producten die binnenkomen

Het ontvangstproces verdelen we in verschillende categorieën. Zoals goederen voor eigen gebruik, retourproducten, huurproducten, gebruikte producten en uiteraard nieuwe producten. Deze onderverdeling zorgt voor meer duidelijkheid bij het opslaan van de producten verderop in het proces. Maar ook voor de financiele afhandeling. 

 

2. Lossen van de goederen en controle

Het ontvangstproces start op het moment dat de transporteur aankomt op het terrein. Na aanmelding, verwijzen we de transporteur door naar losplek. Na het lossen, controleren we de goederen vluchtig op aantallen en zichtbare schade. Dan tekenen we de vrachtbrief af, onder voorbehoud van aantallen en schade. En de transporteur hervat zijn werk. Zo is het proces voor iedereen efficiënt. 

3. De finale controle en opslaan  

Daarna bekijkt onze medewerker zorgvuldig of de aantallen kloppen en of er geen schade is. Voor dit controleproces hebben we twee weken de tijd. Wanneer alles klopt, maken we artikelstickers en plakken deze op de producten. Vanaf dat moment kan het product het magazijn in en is het ‘klaar’ voor de verkoop.

Factuur betalen

Tegelijkertijd vindt er ook een ander proces plaats. Na de goedkeuring gaat er ook een seintje naar afdeling ‘finance’ zodat de factuur kan worden betaald.

 


Van magazijnproces tot verkoopproces

Wanneer een product aan het assortiment is toegevoegd, kunt u het via de website en telefonisch bestellen. Via de website bekijkt u het product direct online. Naast afbeeldingen en specificaties hebben veel producten ook een uit uitlegfilm (YouTube). Kijk bijvoorbeeld naar de video van de CC-wagen!

 

 

Bezoekers kunnen ook telefonisch contact opnemen met onze specialisten. Wanneer een product is gekocht, gaat er een seintje naar een orderpicker in het magazijn. Hij of zij zet de producten uit de order klaar voor verzending. 
 

 


Lees meer over magazijninrichting  


Dit vindt u misschien ook interessant