Stap 1. Structureer uw magazijn met standaardprocessen
Een goede structuur is het belangrijkste aspect van een goedlopend magazijn. Vooral tijdens piekmomenten zoals met Black Friday in uw magazijn of (e-commerce) distributiecentrum. Vaak wordt geadviseerd om al in oktober de werkwijze van uw magazijn onder de loep te nemen en processen te standaardiseren.
Een standaardproces houdt in dat een bepaalde taak altijd op dezelfde manier gebeurt en in een duidelijk stappenplan staat beschreven. Door processen te standaardiseren werkt iedereen op dezelfde manier en is uw werkwijze makkelijk uit te leggen aan nieuw personeel.
Processen die u kunt standaardiseren zijn:
1. Het verzamelen, inpakken en versturen van bestellingen
2. Het verwerken van binnenkomende inkoopbestellingen
3. Het verwerken van binnenkomende retouren
Stap 2. Efficiënt gebruik van opslag- en transportmiddelen
Vooraad is natuurlijk een doorslaggevende factor om met Black Friday succesvol te zijn en uw klanten snel te bedienen. Daarnaast is het voor uw webshop ook erg van belang om uw voorraad efficiënt af te handelen. Hierin spelen al uw interne opslag- en transportmiddelen zeker een rol. Veelgebruikte hulpmiddelen binnen magazijnen zijn bijvoorbeeld orderpickwagens, voorraadstellingen, stapelbakken, rolcontainers en draadmanden.
Maar hoe weet u welke opslagmiddelen u (nog) nodig heeft? Dit weet u door van te voren een voorspelling te maken van het aantal bestellingen die u verwacht te verkopen. Van daaruit gaat u uw gestandaardiseerde processen langs om te zien hoeveel van alle materialen u nodig hebt om op de meest efficiënte manier te werken.
Stap 3. Duidelijke en veilige orderpicklocaties
Hebben al uw producten in het magazijn een duidelijke genummerde locatie? Dit is belangrijk want zo vinden pickers alles makkelijker, zelfs tijdens topdrukte. Zo werken w bij Kruizinga zelf met een overzichtelijke WMS systeem. We hebben al onze producten daarbij uniek gestickerd, zodat producten altijd systematisch op voorraad zijn.
Daarnaast hebben we geordende orderpicklocaties ingericht, zodat een orderpicker in één oogopslag in de scanner ziet waar het product is, deze gemakkelijk kan picken en laten klaarmaken voor verzending.
Middelen die u uitstekend helpen bij het creëren van overzichtelijke orderpicklocaties zijn labelstickers, vloermarkering of stickers en documenthouders. Hiernaast zijn producten zoals een stellingbeschermer, aanrijdbeveiliging, veiligheidsspiegels, afbakeningsmateriaal en beschermingsmiddelen onmisbaar in elk magazijn voor de veiligheid voor jouw personeel.
Stap 4. Voldoende voorraad en werk vooruit
Zorg voor voldoende voorraad. Het is toch zonde als u om 11.00 uur al door de voorraad van uw aanbiedingen heen bent. Dit voorkomt u door van tevoren een zo goed mogelijke schatting te maken van wat u gaat verkopen. Daar stemt u uw inkopen op.
Waarschijnlijk heeft u al besloten op welke producten u een korting geeft. Om tijd te besparen kunt u deze producten alvast inpakken. Dan hoeft u alleen nog het verzendlabel erop te plakken en het pakket is klaar voor verzending.
Er zijn nog veel meer dingen die u vooraf kunt doen op de rustige momenten voor Black Friday zoals:
1. Dozen vouwen en eventueel producten al verzendklaar maken
2. Voorraad tellen en inkopen
3. Pickvoorraad aanvullen vanaf bulklocaties
4. Onverwerkte inkoopbestellingen verwerken
5. Papier in printers aanvullen en toners preventief vervangen
TIP! Houd het netjes
Zorg dat uw magazijn opgeruimd is. Niets is hinderlijker dan over dozen stappen en dingen aan de kant moeten zetten om bij een stelling te kunnen komen. Dit is absoluut nodig bij piekdruktes. Het is ook een goed idee om dit regelmatig in te plannen zodat iedereen goed en efficiënt zijn werk kan blijven doen.
Hoe kunnen wij u helpen?
Wilt u weten hoe u uw magazijn nog beter structureert? Neem dan eens vrijblijvend contact op: Per e-mail; info@kruizinga.nl of vul het contactformulier in. U kunt ook uw vraag stellen via de Chat of Whatsapp +31612815655. We helpen u graag om nog succesvoller te worden!